Mond tot mondreclame

Terwijl ik op de behandeltafel lag (ik zal je de details besparen 😉 ) gooide ik voorzichtig een balletje op. “Moeten jullie niet eens een website”, vroeg ik. Het antwoord was een ‘ja misschien’, maar niet omdat men verlegen zat om werk. Het eeuwenoude ‘mond tot mondreclame’ werkte hier nog prima. Ook de diverse zogenaamde verwijzers, zoals huisartsen, specialisten en collega fysiotherapeuten, wisten De Pasch nog steeds te vinden. Ondanks dat wilden de praktijkhouders wel een keer met mij van gedachten wisselen.

Het nieuwe oriënteren

We hadden het onder andere over het ‘nieuwe oriënteren’. Ik was (en ben) er van overtuigd dat als je op zoek bent naar een fysiotherapeut in Apeldoorn je Mr. Google himself om raad en daad vraagt. De kans is groot dat je dan ‘fysiotherapie Apeldoorn’ intikt en vanaf dat moment start de tombola. Eén ding was zeker, De Pasch zou niet één van de loten zijn waar een prijs op zou vallen. Je zou een vermelding tegen kunnen komen op pagina 4, omdat een paar slimme algoritmes ook de online telefoongids hadden geraadpleegd. Maar ach, wie klikt er überhaupt nog verder dan pagina 1? Laat staan dat pagina 4 ooit het daglicht zou zien.

Klanten worden mondiger

Ik zocht een andere invalshoek en stelde de heren de vraag of zij er van overtuigd waren dat dit off-line business model nog lang stand kon houden. (Niet in deze woorden, maar ik vind het een mooie volzin 😉 ) Daar was al eens over nagedacht, maar verder dan dat kwam het niet. Natuurlijk zagen ook zij dat de wereld aan het veranderen is. Het kwam steeds vaker voor dat een patiënt zijn anamnese al volledig online had voorbereid. En zo nu en dan werd zelfs het behandelplan ter discussie gesteld, omdat men ergens had gelezen dat… Klanten worden mondiger. Ze zijn beter voorbereid en kunnen daardoor kritisch zijn.

Men wil weten wat er te koop is

“Okay, maar dat zegt nog niets over de continuïteit van jullie klantenbestand”, was mijn reactie. Hier was weldegelijk een link te leggen. Ook al was iemand bij De Pasch beland via het befaamde ‘mond tot mondreclame’-model, dan gebeurde het steeds vaker dat men op zoek was geweest naar een website. Men wilde namelijk eerst graag weten wat er ‘te koop’ was. Ook vragen als wie zitten er achter deze praktijk, wanneer zijn ze open en waar zijn ze in gespecialiseerd had men graag op voorhand beantwoord gezien. En het is juist deze constatering die de praktijkhouders zorgen begon te baren.

Hoe lang houden we het nog vol?

Wat loopt men mis? Hoeveel patiënten haken af omdat er geen website te vinden is? Ook Facebook en Instagram bieden geen soelaas voor mogelijke nieuwe klanten. Tot nu toe was men immers wars geweest van alles met betrekking tot social media. Hoe lang kunnen we het nog doen met van mond tot mondreclame? En los daarvan, wellicht is er een potentieel waardoor men zou kunnen groeien. Helaas is er geen enkele mogelijkheid om daar achter te komen, verzuchtten de heren. Alhoewel…

Van offline naar online

Het is zover. Ook de praktijk voor fysiotherapie en fysiotraining De Pasch heeft nu een website en gaat voorzichtig aan met Facebook aan de slag. Over enkele maanden weten we alles. Staat de telefoon roodgloeiend en zit de agenda overvol… of is de transitie naar online voor niets geweest?