Autoverkoper?

Recent onderzoek wijst uit dat prospects tot 70% van hun ‘buyer journey’ doorlopen nog voordat zij ook maar één verkoper hebben gesproken. Wat gaat dat betekenen voor sommige beroepen? In dit blog stellen wij ons daarom de vraag: waarom zou je nog autoverkoper worden?

De toekomst voor sommige beroepen ziet er niet rooskleurig uit

Eens in de circa vier jaar heb ik het voorrecht om een nieuwe leaseauto uit te mogen kiezen. In de afgelopen maand was het weer zover. Het oriënteren, het onderzoeken, het vergelijken, ik kan er intens van genieten. Het genot is door de jaren heen niet anders geweest, het proces echter wel. Dat is in een relatief korte tijd ingrijpend veranderd. Het voorteken dat de toekomst voor sommige beroepen er niet rooskleurig uit ziet.

Twintig jaar geleden kocht ik automagazines, bezocht ik een groot aantal dealers en keek ik op de snelweg goed om mij heen. Wekenlang lag er op de eettafel een flinke stapel met dikke brochures, en bijbehorende prijslijsten. Mijn vrouw vroeg zich af of ik aan geheugenverlies leed, want sommige exemplaren nam ik dagelijks door alsof het de eerste keer was dat ik ze zag. Nieuwe auto’s spotten als ik onderweg ben is nauwelijks veranderd, maar de rest van het koopproces is niet meer te vergelijken.

De beste car configurator van het land

Ik durf te beweren dat ik momenteel de beste car configurator ben van het land. Noem een merk en ik laat je in ‘no time’ zien hoe je jouw ideale bolide bij elkaar klikt. Kleuren, wielen, inrichting, pakketten, opties, accessoires…. Wat wil je weten? Met gemak schrijf ik een uitgebreid epistel over mijn ervaringen met de verschillende websites en het aldaar gepresenteerde auto gamma (BMW, doe alsjeblieft wat aan de immense keuze, 37 modellen is écht te veel, maar dat terzijde).

De belangrijkste verschillen tussen een BMW3 serie en een Audi A4? Hoe Volvo een gooi doet naar het E-segment? Kom maar door met je vragen. De antwoorden zijn simpel te verkrijgen. Die heb ik namelijk niet zelf bedacht. Ik was uren aan mijn beeldscherm gekluisterd terwijl ik mij vergaapte aan video’s van testritten en vergelijkende rij impressies. Autoweek, Autovisie, Testdriven, CarTV… Heerlijk!

Teleurgesteld terug naar de tekentafel

Tot voor kort mocht ik mijn keuze kenbaar maken aan de ‘fleet owner’. Vanaf dat moment braken er spannende dagen aan. Want ging mijn keuze passen in het toegekende leasebudget? Vaak niet en dan kon ik teleurgesteld terug naar de ‘tekentafel’. Oftewel, wederom die brochures open en met gepaste tegenzin toch maar kiezen voor de SE in plaats van de SE de Luxe. En nu? Nu check ik Athlon, LeaseDirect en weet op voorhand of dat panoramadak er wel of niet in past (financieel gezien dan).

En passant check ik nog even wat review sites en sla de Facebookpagina’s van de verschillende merken natuurlijk ook niet over. Die geven een goed beeld van wat ‘men’ er van vind. Klaagzangen over extreme levertijden, een tegenvallende stoelbekleding of een asbak waar je maar 47 peuken in uit kunt drukken; hier ga je het allemaal lezen. En terwijl je het leest kun je je al afvragen waarom zou je nog autoverkoper worden?

De overvloed aan informatie is immens

Op naar de dealer! Beter kun je je zaterdag niet besteden. Ik heb met grote zorgvuldigheid een shortlist samengesteld van vijf auto’s. Meer dan genoeg. En eigenlijk zijn het er vier te veel. De overvloed aan informatie die in de weken voorafgaande aan dit moment over mij heen stortte, is immens. Maar behalve dat, ook compleet. Eigenlijk weet ik al lang wat ik wil. Maar goed, mijn zoon van 10 gaat graag met mij mee. Auto’s bekijken is mooier dan het gemiddelde schoolreisje. Dat wil ik hem niet onthouden.

In de showroom is een 1 seconde durende 180 graden view voldoende om mij rechtstreeks naar mijn doel te leiden. Daar staat hij dan. Niet de auto van mijn dromen. Nee, ik weet zeker dat dit exemplaar mij binnenkort van A naar B kan leiden. Ik weet welke motor het moet zijn, welke pakketten ik erin wil, hoe de kleur van de bekleding gaat worden. Ik weet het allemaal. Geen verrassing over de kosten, geen vragen, geen onduidelijkheid. Als ik voor het eerst in het echt plaats neem achter het stuur is er, vreemd genoeg, alleen maar herkenning. Misschien heb ik toch iets te veel achter die car configurator gezeten…

Wat ik tot nu toe nog miste in het koopproces

En dan is het zover. “Kan ik u ergens mee van dienst zijn?” Ondanks dat ik mij afvraag ‘waarom zou je nog autoverkoper worden?’ houd ik het respectvol en netjes. Laat hem zijn verhaal doen, maar zou het liefst direct ‘to-the-point’ komen. Bij sommigen bespeur ik zelfs onwaarheden. Die grille in Satin Dorchester Grey is helemaal niet standaard, die behoort bij het Graphite Design Pack. Ik laat hem maar. En ja, er is een 136pk en een 184pk versie te verkrijgen. En ja, het prijsverschil is € 3.000. En ja, de Bang & Olufsen geluidsinstallatie is optioneel. En ja, deze auto is nu nog te krijgen met een voordelige 15% bijtelling. En ja, ik weet het, ik weet het, ik weet het.

Na een vriendelijk gesprek helpt de verkoper mij aan de sleutels van mijn mogelijke kantoor op wielen. En daarmee bereik ik het enige punt wat ik tot nu toe nog miste in het koopproces: de proefrit.

In de driver seat

Websites, Youtube, social media. Ik heb het allemaal gezien en ik weet al wat ik wil zonder nog maar één stap buiten de deur gezet te hebben. De ‘customer journey’ is ingrijpend veranderd en ik ben daar het levende bewijs van. De koper staat centraal. Ik zit –hoe toepasselijk in het licht van dit betoog- in de ‘driver seat’. Waarom zou je nog autoverkoper worden? Zijn toekomst is immers ongewis. Die kan zich beter om gaan scholen naar online marketeer. ‘Online marketing rules!’ en dat gaat nooit meer veranderen.